Βιβλικές Αλήθειες
Δωρεάν Συνδρομές

Ο Μωυσής και ο Ηλίας στην σκηνή της μεταμόρφωσης (PDF) Αυτό το άρθρο σε PDF

Ο Μωυσής και ο Ηλίας στην σκηνή της μεταμόρφωσης



Μια άλλη αναφορά η οποία πολλές φορές γίνεται αιτία σύγχυσης αναφορικά με το θέμα του αν οι νεκροί ζουν σήμερα, είναι η αναφορά της μεταμόρφωσης του Κυρίου. Σ’ αυτή την αναφορά έχουμε τον Μωυσή και τον Ηλία να παρουσιάζονται μαζί με τον Κύριο και αυτό κάνει αρκετούς να συμπεραίνουν ότι αυτοί οι προφήτες θα πρέπει να ήταν ζωντανοί για να παρουσιαστούν στην μεταμόρφωση. Και αν και για τον Ηλία γνωρίζουμε απο τους Βασιλείς Β 2:11 οτι αρπάχθηκε στον ουρανό και δεν υπάρχει αναφορά οτι εχει πεθάνει, για τον Μωυσή ωστόσο υπαρχει. Ήταν λοιπόν ο Μωυσής παρών φυσικά στην μεταμόρφωση του Κυρίου; Όπως θα δούμε από μια προσεκτική εξέταση του κειμένου αυτό δεν είναι αναγκαίο. Η αναφορά της μεταμόρφωσης δίνεται στο κατά Ματθαίο ευαγγέλιο από τους στίχους 1 έως 9 (μπορούμε να την βρούμε επίσης στα ευαγγέλια του Μάρκου και του Λουκά ). Εκεί διαβάζουμε:

Κατά Ματθαίο 17:1-9
“Και ύστερα από έξι ημέρες, ο Ιησούς παίρνει τον Πέτρο, και τον Ιάκωβο, και τον αδελφό του, τον Ιωάννη, και τους ανεβάζει σε ένα ψηλό βουνό, κατ’ ιδίαν. Και μεταμορφώθηκε μπροστά τους. και το πρόσωπό του έλαμψε σαν τον ήλιο, και τα ιμάτιά του έγιναν άσπρα σαν το φως. Και ξάφνου, φάνηκαν σ’ αυτούς ο Μωυσής και ο Ηλίας να συνομιλούν μαζί του. Και αποκρινόμενος ο Πέτρος, είπε στον Ιησού: Κύριε, είναι καλό να είμαστε εδώ. αν θέλεις, ας κάνουμε εδώ τρεις σκηνές, μία για σένα, μία για τον Μωυσή, και μία για τον Ηλία. Ενώ αυτός ακόμα μιλούσε, ξάφνου, μια φωτεινή νεφέλη τούς επισκίασε. και ξάφνου, μια φωνή από τη νεφέλη, που έλεγε: Αυτός είναι ο Υιός μου ο αγαπητός, στον οποίο ευαρεστήθηκα. αυτόν να ακούτε. Και ακούγοντας οι μαθητές έπεσαν με το πρόσωπό τους στη γη, και φοβήθηκαν υπερβολικά. Και καθώς ο Ιησούς ήρθε κοντά τους, τους έπιασε, και είπε: Σηκωθείτε, και μη φοβάστε. Και εκείνοι υψώνοντας τα μάτια τους, δεν είδαν κανέναν, παρά τον Ιησού, μόνον. Κι ενώ κατέβαιναν από το βουνό, ο Ιησούς παρήγγειλε σ’ αυτούς, λέγοντας: Μη πείτε σε κανέναν το ΟΡΑΜΑ, μέχρις ότου ο Υιός τού ανθρώπου αναστηθεί από τους νεκρούς.”

Σ’ αυτό το απόσπασμα παρουσιάζεται ότι ο Μωυσής και ο Ηλίας είχαν μια συνομιλία με τον Ιησού και η ερώτηση είναι: σημαίνει αυτό ότι ο Μωυσής ηταν ζωντανός, αν και διαβάζουμε ξεκάθαρα στο Δευτερονόμιο 34:5-6 γι' αυτόν:

Δευτερονόμιο 34:5-6
“Και ο Μωυσής πέθανε εκεί, ο υπηρέτης τού Κυρίου, στη γη τού Μωάβ, σύμφωνα με τον λόγο τού Κυρίου. Και τον έθαψε στην κοιλάδα, στη γη του Μωάβ, κατάντικρυ του Βαιθ-φεγώρ. και κανένας δεν γνωρίζει τον τάφο του μέχρι σήμερα.”

Ιησούς του Ναυή 1:2
Ο Μωυσής, ο υπηρέτης μου, πέθανε.

Σύμφωνα με τα όσα είδαμε στο κύριο άρθρο οι νεκροί ΔΕΝ ζούνε τώρα. Αντίθετα όλοι κοιμούνται περιμένοντας την ανάσταση. Ο μόνος ο οποίος ήταν νεκρός και που τώρα είναι ζωντανός είναι ο Κύριος Ιησούς Χριστός, τον οποίο ο Θεός ανάστησε από τους νεκρούς. Επομένως ο Μωυσής δεν θα μπορούσε να ήταν ζωντανός και να μιλάει φυσικά, στην κυριολεξία δηλαδή, με τον Ιησού. Τι συνέβη τότε στην μεταμόρφωση; Η λέξη κλειδί για να καταλάβουμε τι συνέβη εκεί είναι η λέξη “όραμα” στο κατά Ματθαίο 17:9, όπου ο Κύριος είπε στους μαθητές του: “μη πείτε σε κανέναν το ΟΡΑΜΑ, μέχρις ότου ο Υιός τού ανθρώπου αναστηθεί από τους νεκρούς.” Όταν λοιπόν ο Μωυσής μίλησε με τον Ιησού στην μεταμόρφωση, αυτό ήταν ένα όραμα, κάτι που ήταν δηλαδή υπερφυσικό, και επομένως δεν απαιτούσε ούτε σημαίνει ότι αυτός ήταν ζωντανος εκείνοι την στιγμή. Μπορούμε να το καταλάβουμε αυτό καλύτερα, εξετάζοντας τις αναφορές της λέξης “όραμα” στην Καινή Διαθήκη.

Αναφορές της λέξης “όραμα” στην Καινή Διαθήκη

 

Η περίπτωση του Παύλου και του Ανανία

Στις Πράξεις 9:10-12 διαβάζουμε:

Πράξεις 9:10-12
“Υπήρχε δε κάποιος μαθητής στη Δαμασκό, που ονομαζόταν Ανανίας, και ο Κύριος, διαμέσου ενός οράματος, του είπε: Ανανία. Και εκείνος είπε: Εδώ είμαι, Κύριε. Και ο Κύριος του είπε: Αφού σηκωθείς, πήγαινε στην οδό, που λέγεται Ευθεία, και στο σπίτι τού Ιούδα ζήτησε κάποιον που λέγεται Σαύλος, από την Ταρσό. επειδή, να, προσεύχεται. και διαμέσου ενός οράματος είδε έναν άνθρωπο, που λεγόταν Ανανίας, ότι μπήκε μέσα και έβαλε επάνω του το χέρι, για να ξαναδεί.”

Ο Παύλος είχε δει τον Ανανία σε όραμα, χωρίς ο Ανανίας καν να το ξέρει! Ο Κύριος το είπε αυτό στον Ανανία έπειτα. Μ’ άλλα λόγια το γεγονός ότι κάποιος παρουσιάζεται σ’ ένα όραμα δεν σημαίνει ότι είναι φυσικά, αυτοπροσώπως, εκεί. Ο Θεός μπορεί να χρησιμοποιήσει την μορφή του για να επικοινωνήσει σε κάποιον άλλο το μήνυμα που θέλει. Ακολούθως, το γεγονός ότι ο Μωυσής και ο Ηλίας παρουσιάστηκαν στην σκηνή της μεταμόρφωσης δεν σημαίνει ότι ήταν φυσικά παρόντες εκεί, ούτε σημαίνει, για τον Μωυσή τουλάχιστον, ότι ήταν ζωντανός την στιγμή του οράματος.

Η περίπτωση του Πέτρου και του σεντονιού με τα διάφορα ζώα

Πράξεις 11:5-10 (δες επίσης Πράξεις 10:17 και Πράξεις 10:19)
“Εγώ ήμουν προσευχόμενος στην πόλη Ιόππη. και είδα μέσα σε έκσταση ένα όραμα, κάποιο σκεύος να κατεβαίνει σαν ένα μεγάλο σεντόνι, που, δεμένο από τις τέσσερις άκρες του, το κατέβαζαν από τον ουρανό, και ήρθε μέχρις εμένα. στο οποίο, καθώς ατένισα, παρατηρούσα και είδα τα τετράποδα της γης, και τα θηρία, και τα ερπετά, και τα πουλιά τού ουρανού. Και άκουσα μια φωνή να λέει σε μένα: Πέτρο, αφού σηκωθείς, σφάξε και φάε. Και είπα: Μη γένοιτο, Κύριε, επειδή κανένα βέβηλο ή ακάθαρτο δεν μπήκε ποτέ στο στόμα μου. Και η φωνή αποκρίθηκε σε μένα από τον ουρανό για δεύτερη φορά: Όσα ο Θεός καθάρισε, εσύ μη τα λες βέβηλα. Και τούτο έγινε τρεις φορές. και πάλι ανασύρθηκαν όλα στον ουρανό.”

Το μεγάλο σεντόνι που κατέβηκε από τον ουρανό και περιείχε διάφορα ζώα δείχτηκε στον Πέτρο σε όραμα. Όλοι μας καταλαβαίνουμε διαβάζοντας αυτό το απόσπασμα ότι ο Θεός για να το δείξει αυτό το όραμα δεν χρειάζονταν να φέρει στην κυριολεξία αυτά τα ζώα και να τα βάλει στο σεντόνι. Καταλαβαίνουμε διαβάζοντας την λέξη “όραμα” ότι αυτό που ο Πέτρος είδε ήταν κάτι που ο Θεός του έδειξε και δεν απαιτούσε την φυσική παρουσία αυτών των ζώων. Το συμπέρασμα είναι το ίδιο όπως και με τον Ανανία προηγουμένως: το γεγονός ότι κάτι ή κάποιος παρουσιάζεται σ’ ένα όραμα, δεν απαιτεί την φυσική του παρουσία στο όραμα. Είναι μια εικόνα που ο Θεός δείχνει για να επικοινωνήσει το μήνυμα που θέλει σ’ εκείνον στον οποίο δείχνει το όραμα.

Κατά τον ίδιο τρόπο πρέπει να κατανοήσουμε το γεγονός του ότι ο Μωυσής και ο Ηλίας παρουσιάστηκαν στο όραμα της μεταμόρφωσης δεν σημαίνει ότι αυτοί οι δυο προφήτες ήταν ζωντανοί ή φυσικά παρόντες στο όραμα.

Η περίπτωση του Πέτρου και της ελευθέρωσης του από την φυλακή

Πράξεις 12:6-10
“Και όταν ο Ηρώδης επρόκειτο να τον παραστήσει, τη νύχτα εκείνη ο Πέτρος κοιμόταν ανάμεσα σε δύο στρατιώτες, δεμένος με δύο αλυσίδες, και φύλακες, μπροστά από τη θύρα, φύλαγαν το δεσμωτήριο. Και τότε! ένας άγγελος του Κυρίου ήρθε ξαφνικά, και μέσα στο οίκημα έλαμψε φως. και αφού χτύπησε το πλευρό τού Πέτρου, τον ξύπνησε, λέγοντας: Σήκω γρήγορα. Και οι αλυσίδες του έπεσαν από τα χέρια του. Και ο άγγελος του είπε: Ζώσου, και βάλε τα σανδάλια σου. και έκανε έτσι. Και του λέει: Φόρεσε το ιμάτιό σου, και ακολούθα με. Και αφού βγήκε έξω, τον ακολουθούσε, και δεν ήξερε ότι αυτό που γίνεται διαμέσου τού αγγέλου ήταν αληθινό, αλλά νόμιζε ότι βλέπει όραμα. Και αφού πέρασαν την πρώτη και τη δεύτερη φρουρά, ήρθαν στη σιδερένια πύλη, που οδηγεί στην πόλη, η οποία ανοίχτηκε σ’ αυτούς από μόνη της. και όταν βγήκαν, πέρασαν έναν δρόμο. και ο άγγελος αναχώρησε απ’ αυτόν αμέσως.”

Αυτό τώρα ΔΕΝ είναι όραμα. Ένας άγγελος ήρθε και ξύπνησε τον Πέτρο στην κυριολεξία και τον ελευθέρωσε από την φυλακή. Δείτε τώρα όμως τι ο Πέτρος σκέφτηκε αρχικά:

Και αφού βγήκε έξω, τον ακολουθούσε, και δεν ήξερε ότι αυτό που γίνεται διαμέσου τού αγγέλου ήταν αληθινό, αλλά νόμιζε ότι βλέπει όραμα.

Ο Πέτρος αρχικά σκέφτηκε ότι αυτό που συνέβαινε ΔΕΝ Ήταν ΑΛΗΘΙΝΟ αλλά ότι ΕΒΛΕΠΕ όραμα. Αυτό φέρνει σε αντίθεση το όραμα με την πραγματικότητα. Αν τα παραπάνω ήταν όραμα δεν θα ήταν πραγματικότητα (με την φυσική έννοια). Αν τώρα ήταν πραγματικότητα (στο φυσικό επίπεδο), δεν θα ήταν όραμα. Όταν ο Παύλος είδε τον Ανανία σε όραμα να τον θεραπεύει δεν ήταν πραγματικό με την φυσική έννοια, δηλαδή ο Ανανίας δεν ήταν εκεί και ούτε ο Παύλος θεραπεύτηκε την στιγμή του οράματος. Όταν όμως ο Ανανίας πήγε, χτύπησε την πόρτα του Παύλου και έβαλε τα χέρια στα μάτια του και αυτός θεραπεύτηκε, αυτό δεν ήταν πλέον όραμα αλλά ήταν κάτι φυσικά πραγματικό.

Εφαρμόζοντας τα παραπάνω σε ότι συνέβη στην μεταμόρφωση του Κυρίου, διαβάζουμε από τις Γραφές ότι αυτό ήταν ένα όραμα, κάτι δηλαδή που ο Θεός έδειξε, ένα μήνυμα που εκείνος ήθελε να περάσει, και ήταν απαραίτητο σ’ αυτό το μήνυμα να έχει τον Μωυσή και τον Ηλία. Αυτό τώρα δεν σημαίνει ότι ο Θεός έπρεπε να ξαναφέρει στην ζωή τους δυο αυτούς προφήτες για να τους έχει στο όραμα. Η παρουσία τους στο όραμα δεν απαιτούσε την φυσική τους παρουσία εκεί.

Η περίπτωση του Παύλου και του Μακεδόνα

Πράξεις 16:9-10
“Και στον Παύλο φάνηκε κατά τη νύχτα ένα όραμα: Ένας άνδρας Μακεδόνας στεκόταν όρθιος, παρακαλώντας τον και λέγοντας: Διάβα στη Μακεδονία, και βοήθησε μας. Και μόλις είδε το όραμα, ζητηςαμε αμέσως να πάμε στη Μακεδονία, συμπεραίνοντας ότι ο Κύριος μας προσκαλεί να κηρύξουμε σ’ αυτούς το Ευαγγέλιο.”

Ήρθε αλήθεια αυτός ο Μακεδόνας όλο τον δρόμο από την Μακεδονία και στάθηκε εκεί στην κυριολεξία; κανένας μας δεν το πιστεύει αυτό. Έτσι δεν είναι; Όλοι μας καταλαβαίνουμε ότι αφού το κείμενο λέει ότι παρουσιάστηκε στον Παύλο σε όραμα, δεν ήταν εκεί πέρα φυσικά, κυριολεκτικά. Κατά τον ίδιο τρόπο, αν και μπορεί να ακουγόμαστε σαν να επαναλαμβάνουμε το ίδιο πράγμα πολλές φορές, είναι ξανά καθαρό ότι ο Ηλίας και ο Μωυσής δεν απαιτούνταν να είναι εκεί φυσικά για να τους παρουσιάσει ο Θεός στο όραμα της μεταμόρφωσης. Ο Θεός μπορεί να παρουσιάσει οποιονδήποτε και οτιδήποτε θέλει σε όραμα, προκείμενου να περάσει το μήνυμα Του. Επιπρόσθετα αυτό που παρουσιάζετε στο όραμα δεν απαιτείτε να είναι στην κυριολεξία παρών εκεί.

Η περίπτωση του Κυρίου που μιλά στον Παύλο

Πράξεις 18:9-11
“Και ο Κύριος, διαμέσου οράματος, τη νύχτα, είπε στον Παύλο: Μη φοβάσαι, αλλά μίλα και μη σιωπήσεις. επειδή, εγώ είμαι μαζί σου, και κανένας δεν θα βάλει χέρι επάνω σου για να σε κακοποιήσει. δεδομένου ότι, έχω πολύ λαό μέσα σ’ αυτή την πόλη. Και εκεί κάθισε έναν χρόνο και έξι μήνες, διδάσκοντας ανάμεσα σ’ αυτούς τον λόγο τού Θεού.”

Το πρόσωπο τώρα που μιλάει εδώ είναι πολύ σημαντικό, γιατί είναι ο Κύριος Ιησούς Χριστός. Αυτό το πρόσωπο είναι ζωντανό γιατί ο Θεός τον ανάστησε από τους νεκρούς. Είναι ο μόνος νεκρός που ζει τώρα και που παρουσιάστηκε στον Παύλο σε όραμα λέγοντας του να συνεχίζει να διδάσκει τον Λόγο του Θεού στην Κόρινθο. Δεν έχω κανένα λόγο να συζητήσω παραπέρα το αν και κατά πόσο ο Ιησούς ήταν φυσικά, στην κυριολεξία εκεί, γιατί ο Ιησούς είναι ζωντανός και έχει πνευματικό σώμα με υπερφυσικές ικανότητες. Αυτή είναι μια περίπτωση πολύ διαφορετική από οποιαδήποτε άλλη, συμπεριλαμβανόμενης και της περίπτωσης την οποία εξετάζουμε. Γι’ αυτό δεν νομίζω ότι χρίζει περαιτέρω σχολιασμού. Το ιδιο και η αναφορά στο άγγελο που παρουσιάστηκε σε όραμα στον Κορνήλιο στις Πραξεις 10:3. Και αυτος ειναι ενα πραγματικό πνευματικό ον.

Η περίπτωση του Μωυσή και της φλεγόμενη βάτου

Πράξεις 7:31
“Και ο Μωυσής όταν το είδε [την φλεγόμενη βάτο], θαύμασε για το όραμα. και ενώ πλησίαζε για να παρατηρήσει, ήρθε η φωνή τού Κυρίου σ’ αυτόν”

Διαβάζοντας στην Έξοδο την λεπτομερή αναφορά σ’ αυτό το συμβάν βλέπουμε ότι ο “ο Θεός φώναξε σ’ αυτόν [τον Μωυσή] μέσα από τη βάτο” (Έξοδος 3:4) και ένας ολόκληρος διάλογος έλαβε χώρα εκεί μεταξύ Θεού και Μωυσή (δες Έξοδος κεφάλαια 3 και 4). Κάποια οράματα δείχνονται την νύχτα, μπορεί στον ύπνο, όπως στην περίπτωση του Κυρίου που παρουσιάστηκε στον Παύλο λέγοντας του να συνεχίσει το κήρυγμα του στην Κόρινθο, και στην περίπτωση του ανθρώπου από την Μακεδονία μέσα από τον οποίο ο Κύριος είπε και πάλι στον Παύλο να πάει και να κηρύξει το ευαγγέλιο εκεί. Άλλα οράματα πάλι συμβαίνουν με τα μάτια ορθάνοικτα, όπως στην περίπτωση του Πέτρου και του οράματος με το σεντόνι που είχε πάνω του διάφορα ζώα. Αυτό που είναι σημαντικό να καταλάβουμε είναι ότι το όραμα είναι ένας υπερφυσικός τρόπος τον οποίο ο Θεός μπορεί να διαλέξει για να επικοινωνήσει ένα μήνυμα στους ανθρώπους Του. Αυτό που παρουσιάζετε σ’ ένα όραμα δεν είναι κατ’ ανάγκη παρών εκεί φυσικά, στην κυριολεξία. Αυτό που παρουσιάζετε σε ένα όραμα είναι σημαντικό σε σχέση με το μήνυμα που ο Θεός θέλει να περάσει. Είναι μέρος αυτού του μηνύματος. Οράματα μπορούν επίσης να δειχθούν και σε μας, σε μένα και σε σένα. Όπως ο Λόγος λέει στις Πράξεις 2:17, σ’ ένα απόσπασμα που ο Πέτρος χρησιμοποίησε την ημέρα της έκχυσης του αγίου πνεύματος, δηλαδή την Πεντηκοστή:

Πράξεις 2:17
“Και κατά τις έσχατες ημέρες, λέει ο Θεός, θα ξεχύσω από το πνεύμα μου επάνω σε κάθε σάρκα. και θα προφητεύσουν οι γιοι σας και οι θυγατέρες σας, και οι νέοι σας θα δουν οράσεις, και οι πρεσβύτεροι σας θα δουν όνειρα.

Καταλαβαίνουμε ότι αυτές οι οράσεις είναι υπερφυσικά μηνύματα που ο Θεός μπορεί να μας δείξει. Οτιδήποτε παρουσιάζετε σ’ αυτά δεν είναι αναγκαίο να είναι εκεί φυσικά ούτε να υπάρχει φυσικά ώστε εμείς να το δούμε.

Θα μπορούσαμε να συνεχίσουμε και να εξετάσουμε την χρήση της λέξης όραμα στην Παλαιά Διαθήκη αλλά νομίζω ότι έχουμε εξαντλήσει το θέμα. Γνωρίσουμε από τις Γραφές ότι ο Μωυσής και ο Ηλίας παρουσιάστηκαν στην μεταμόρφωση σε όραμα. Απ’ όσα έχουμε δει είναι νομίζω καθαρό ότι το γεγονός αυτό δεν σημαίνει, για τον Μωυσή τουλαχιστον για τον οποιό και έχουμε καθαρές αναφορές οτι έχει πεθάνει, ότι ήταν ζωντανός την στιγμή του οράματος.

Τάσος Κιουλάχογλου