Βιβλικές Αλήθειες

Κατεβάστε αυτή την μελέτη σαν PDF και τυπώστε την ή διαβάστε την στον υπολογιστή σας ή και στο ebook reader / smartphone σας (PDF) Αυτό το βιβλίο σε PDF

Προς Κορινθίους Β 11:8-9: Τι λάμβανε ο Παύλος ενώ ήταν στην Κόρινθο;



Η προς Κορινθίους Β 11:8-9 είναι άλλο απόσπασμα που κάποιες φορές χρησιμοποιείται από μερικούς για να υποστηρίξουν ότι ο Παύλος λάμβανε μισθό από κάποια εκκλησία ενώ ήταν στην Κόρινθο. Θα ήταν απολύτως εντάξει για τον Παύλο σαν ιεραπόστολο, να «ζει από το ευαγγέλιο». Δικαιούνταν σύμφωνα με τον Λόγο να το κάνει. Παρ’ όλα αυτά όπως είδαμε προηγουμένως, αυτός διάλεξε να μην το κάνει, δίνοντας παράδειγμα στους άλλους πιστούς. Πριν να πάμε στην προς Κορινθίους Β 11:8-9, ας πάμε πρώτα στην προς Φιλιππησίους για να διαβάσουμε για την βοήθεια που οι πιστοί της πόλης των Φιλίππων έστειλαν στον Παύλο. Αυτό είναι αναγκαίο έτσι ώστε να μπορέσουμε να καταλάβουμε το υπόβαθρο της προς Κορινθίους Β 11:8-9

Προς Φιλιππησίους 4:14-18
«Όμως, καλά κάνατε, ότι γίνατε συγκοινωνοί στη θλίψη μου. Ξέρετε, μάλιστα, κι εσείς, Φιλιππήσιοι, ότι στην αρχή τού ευαγγελίου, όταν βγήκα από τη Μακεδονία, καμιά εκκλησία δεν είχε κοινωνία μαζί μου σε υλικές δοσοληψίες, παρά μονάχα εσείς. επειδή, και στη Θεσσαλονίκη και μια και δυο φορές στείλατε στην ανάγκη μου. όχι ότι ζητάω το δώρο, αλλά ζητάω τον καρπό, που πλεονάζει για λογαριασμό σας. Τα έχω, όμως, όλα, και μου περισσεύουν. έγινα πλήρης καθώς δέχθηκα από τον Επαφρόδιτο αυτά που στάλθηκαν από σας, οσμή ευωδίας, θυσία δεκτή, ευάρεστη στον Θεό.»

Πολλοί πιστεύουν ότι η βοήθεια των Φιλιππησίων προς τον Παύλο ήταν μόνο κατά την διάρκεια της παραμονής του στην Θεσσαλονίκη. Το απόσπασμα όμως δεν μας λέει κάτι τέτοιο. Όπως μας λέει ότι οι Φιλιππήσιοι τον υποστήριξαν «στην αρχή τού ευαγγελίου, όταν βγήκε από τη Μακεδονία». Επίσης λέει: «επειδή, και στη Θεσσαλονίκη και μια και δυο φορές στείλατε στην ανάγκη μου…» Μ’ αλλά λόγια αυτό που λέει είναι: «μου στείλατε υποστήριξη στην αρχή του ευαγγελίου αφού έφυγα από την Μακεδονία … μάλιστα μου στείλατε βοήθεια όταν ήμουν ακόμα στην Μακεδονία, στην Θεσσαλονίκη». Που τώρα πήγε ο Παύλος αφού έφυγε από την Μακεδονία; Οι Πράξεις 17: και 18 μας λένε ότι πήγε στην Αθήνα όπου έμεινε για λίγο και αποκεί πήγε λίγο πιο κάτω, στην Κόρινθο. Εκεί έμεινε ,για περίπου ενάμιση χρόνο κηρύττοντας τον Λόγο του Θεού και οικοδομώντας τους πιστούς, την τοπική εκκλησία. Ήταν πιστεύω εκεί που ο Παύλος έλαβε την υποστήριξη από τους Φιλιππησίους. Οι Πράξεις 18:5 μας λένε:

«Όταν δε και ο Σίλας και ο Τιμόθεος κατέβηκαν από τη Μακεδονία, ο Παύλος [βρισκόμενος τώρα στην Κόρινθο] συσφιγγόταν στο πνεύμα του, διαμαρτυρόμενος προς τους Ιουδαίους ότι ο Ιησούς είναι ο Χριστός.»

Οι Φιλιππήσιοι βοήθησαν τον Παύλο «στην αρχή του ευαγγελίου όταν έφευγε από την Μακεδονία.» Που ήταν ο Παύλος όταν έλαβε αυτή την βοήθεια; Ήταν πιστεύω στην Κόρινθο. Αν αυτή η υπόθεση είναι σωστή τότε ο Παύλος έλαβε κάποια βοήθεια από τους Φιλιππησίους όταν ήταν στην Κόρινθο. Επίσης όπως είδαμε δούλευε εκεί, τουλάχιστον μερικώς. Το ότι δούλευε εκεί είναι καθαρό από τις Πράξεις 18:1-3 :

Πράξεις 18:1-3
«ΥΣΤΕΡΑ δε απ' αυτά, ο Παύλος, αναχωρώντας από την Αθήνα, ήρθε στην Κόρινθο. και βρίσκοντας κάποιον Ιουδαίο, που λεγόταν Ακύλας, γεννημένον στον Πόντο, ο οποίος πρόσφατα είχε έρθει από την Ιταλία, και τη γυναίκα του, την Πρίσκιλλα, (επειδή, ο Κλαύδιος είχε διατάξει να αναχωρήσουν όλοι οι Ιουδαίοι από τη Ρώμη), ήρθε σ' αυτούς. και δεδομένου ότι ήταν ομότεχνος, έμενε κοντά τους ΚΑΙ ΕΡΓΑΖΟΤΑΝ. επειδή, ήσαν σκηνοποιοί στην τέχνη

Ο Παύλος δούλευε στην Κόρινθο και πιθανώς έλαβε κάποια εθελοντική υποστήριξη από κάποια εκκλησία της Μακεδονίας, πιθανότατα από την εκκλησία των Φιλιππησίων. Από το απόσπασμα των Φιλιππησίων είναι καθαρό ότι αυτή η βοήθεια ήταν καθαρά εθελοντική και όχι κάτι υποχρεωτικό που ο Παύλος του είχε απαιτήσει να δώσουν. Έχοντας δει το υπόβαθρο, ας πάμε τώρα στην προς Κορινθίους Β 11:8-9 όπου ο Παύλος λέει:

«Γύμνωσα άλλες εκκλησίες, παίρνοντας τα αναγκαία για την υπηρεσία σας. και όταν ήμουν παρών σε σας και στερήθηκα, δεν επιβάρυνα κανέναν. επειδή, τη στέρησή μου αναπλήρωσαν ολοκληρωτικά οι αδελφοί που ήρθαν από τη Μακεδονία. και φύλαξα τον εαυτό μου, σε όλα, και θα τον φυλάξω, χωρίς να γίνω βάρος απέναντί σας»

Πολλοί χρησιμοποιούν αυτό το απόσπασμα για να πουν ότι ο Παύλος ήταν μισθωτός κάποιας εκκλησίας ενόσω ήταν στην Κόρινθο. Όμως ούτε το απόσπασμα ούτε οι άλλες αναφορές που είδαμε μιλούν για κάτι τέτοιο. Ο Παύλος δεν λάμβανε μισθό από κάποια εκκλησία. Αυτό που λάμβανε ήταν υποστήριξη. Πως την πήρε την υποστήριξη; «Από τους αδελφούς που ήρθαν από την Μακεδονία». Από ποιες εκκλησίες; Είδαμε ήδη μια: την εκκλησία των Φιλιππησίων που του έστειλε βοήθεια «στην αρχή του ευαγγελίου όταν έφυγε από την Μακεδονία». Άλλες εκκλησίες της Μακεδονίας μπορεί και αυτές να του είχαν στείλει βοήθεια αν και τα ονόματα των εκκλησιών αυτών δεν αναφέρονται πουθενά στις Γραφές. Γύμνωσε αλήθεια ο Παύλος αυτές τις εκκλησίες σαν ληστής που μπαίνει μέσα σε σπίτι και το γυμνώνει από τα υπάρχοντα του; Όχι φυσικά. Χρησιμοποίει όμως την φράση αυτή σαν σχήμα λόγου για να κάνει πιο έντονο αυτό που θέλει να πει, δίνοντας του έμφαση. Ο λόγος που το κάνει αυτό είναι επειδή η Κόρινθος ήταν μια πολύ πλούσια πόλη εκείνη την εποχή. Όπως ο Στράβωνας, φημισμένος Έλληνας ιστορικός και γεωγράφος της εποχής λέει:

«Η Κόρινθος ονομάζεται «πλούσια» λόγω του εμπορίου της καθώς βρίσκεται στον Ισθμό και είναι τόπος δυο λιμανιών που το ένα οδηγεί κατ’ ευθείαν στην Ασία και το άλλο στην Ιταλία. Έτσι κάνει εύκολο το εμπόριο μεταξύ των δυο αυτών περιοχών που είναι τόσο μακριά η μια από την άλλη» (Στράβωνα Γεωγραφία 8.6.20)

Σύμφωνα με αρχαίες πηγές η Κόρινθος την εποχή του Παύλου ήταν τόσο πλούσια και εύπορη όσο ποτέ άλλοτε. Ο πληθυσμός της έφτανε τις 300.000 ελεύθερους και 450.000 σκλάβους. Ήταν δηλαδή μια πόλη με τεράστιο μέγεθος για τα αρχαία και τα σημερινά ακόμα δεδομένα. Ο Παύλος είπε ότι «γύμνωσε άλλες εκκλησίες» σαν σχήμα λόγου προκειμένου να πει ότι κατά την παραμονή του στην Κόρινθο υποστηρίζονταν από φτωχές εκκλησίες για να υπηρετήσει αυτούς τους σχετικά πλούσιους Κορινθίους Χριστιανούς.

Για να συνοψίσουμε: Ο Παύλος δεν λάμβανε κανένα μισθό από καμιά εκκλησία. Κατά την παραμονή του στην Κόρινθο δούλευε τουλάχιστον μερικώς. Την ίδια στιγμή υποστηρίζονταν με εθελούσια δώρα που αδελφοί από την Μακεδονία του έστειλαν. Δεν γύμνωσε καμιά εκκλησία στην κυριολεξία αλλά σαν σχήμα λόγου για να υπογραμμίσει ότι λάμβανε υποστήριξη από φτωχές εκκλησίες για να κηρύξει το ευαγγέλιο σε μια σχετικά πλούσια πόλη.